DIY: Wasmiddel maken (Super budgettip!)

Wasmiddel, ik moet er altijd een potje voor houden maandelijks want ik vind het nogal een uitgave en dan was ik niet eens met Robijn o.d! Al een tijdje spookte een foto van pinterest door mijn hoofd, zelf wasmiddel maken. Ik ben er toch maar eens aan begonnen, lees je mee hoe dat ging? En hoe het mij tot nu toe bevalt?


Ik ben niet persé een heel bewust en duurzaam ingesteld persoon. Plastic scheiden probeer ik zo goed mogelijk te doen, maar ik koop gewoon plastic verpakkingen en ik heb ook niet zo'n eco-netje om mijn appels in te doen. Maar waar ik erop kan letten, doe ik dat wel! En ik vind wasmiddel echt zo'n typisch voorbeeld van overbodig veel plastic. (Mijn ultieme ergernis zijn online bestellingen. Bestel je wel eens online bij H&M? Álles zit apart verpakt. Dát vind ik dus niet nodig, kan toch prima met z'n allen in die doos?) Maar goed, ik wijk af. Zelf wasmiddel maken, wat heb je daar voor nodig en hoe ga je dat dan doen?




Dit heb je nodig:

* 80 gram geraspte zeep

* 5 liter water
* Etherische olie
* Flessen om het wasmiddel in te bewaren


Oke, je hebt alles in huis. Now what?


Eigenlijk is dit de allersimpelste DIY die ik ooit gemaakt heb. Als eerst raspt men 80 gram zeep van een zo simpel mogelijk blokkie zeep. Ik gebruikte marseille zeep, die ik kocht bij Holland & Barrett. Dit is ongeveer de simpelste zeep die je kan kopen, super basic. Precies wat ik nodig had. In de tussentijd kun je alvast een pan met 2,5 liter water op het vuur zetten. Ik heb hier speciaal deze gezellige mint groene pan voor gekocht bij de kringloop (wat een cutie hé) maar achteraf kwam ik erachter dat je prima je eigen pannen kan gebruiken. Er komt tenslotte alleen maar wat marseille zeep in met water en met die zeep kun je zelfs prima afwassen! Maar terug naar het recept.



Als je de zeep hebt geraspt, gooi je het hele bakje met geraspte kaas (lijkt het toch precies op!) in de pan met water. Nu verwarm je het water, warm genoeg om alle zeep op te laten lossen. Roer tussendoor even zodat er niks op de bodem blijft plakken. 

Terwijl de pan op het vuur staat, gooi je in een emmer of grote bak, 2,5 liter lauwwarm water. Let op, de andere 2,5 liter komt hier straks bij in dus de bak moet groot genoeg zijn! Zodra alle zeep opgelost is, giet je de pan leeg in de bak met water. Roer dit nogmaals goed door. Laat het mengsel nu helemaal afkoelen. Naar wens kun je nu nog etherische olie toevoegen. Ik koos voor Babycare, want wie houdt er nou niet van de Smell of fresh babies? Ik voegde 30 druppels toe, maar dit is naar smaak. Als je van sterkere geuren houdt, kun je natuurlijk meer toevoegen. Hierna kun je het wasmiddel overgieten in de containers die je hiervoor gereserveerd hebt. Ik heb zelf frisdrankflessen gebruikt, bij gebrek aan beter. Werkt overigens wel heel handig.


En klaar is je wasmiddel! Maar hoe gebruik je dat nou? Persoonlijk gooi ik een wasbolletje vol, bij de was in de trommel. Dit bevalt mij super goed. Ik heb inmiddels gekleurde was, witte was, handdoeken(heet) en spierwit beddengoed gewassen en alles komt super schoon uit de machine weg! Vooral de laatste categorie vond ik een dingetje. Er zaten wat heftige bloedvlekken in het hoeslaken (Hey, every girl has been there #deperiode) maar die verdwenen als sneeuw voor de zon! Daar stond ik eerlijk gezegd best wel van te kijken, want met mijn gewone poeder wasmiddel van de Aldi had ik daar voorheen meer problemen mee. Ik gooi bij de witte was trouwens wel wat Biotex en wat Soda bij in het balletje. Dit schijnt witte was witter te maken.


Conclusie, dit wasmiddel bevalt me goed, ik moet alleen nog even op zoek naar niet-plastic flessen waar ik het wasmiddel ik kan bewaren. (Misschien zoiets) Maar als met al ben ik heel tevreden! Het is in verhouding gewoon super voordelig en werkt fijn.

Het blokje zeep kostte me € 3,99 (en bleek ook nog eens 1+1 gratis)
De etherische olie kost ongeveer € 3,09 per flesje (was ook 1+1 gratis)
Het water was, afgezien van de waterrekening, gratis

Dat komt dus met mekaar op € 7,98. We hebben deze keer 5 liter wasmiddel gemaakt, maar met de hoeveelheden die ik kocht voor die €8, kan ik wel 4 keer dit recept maken, misschien wel 5 keer. Dat maakt dus 20 á 25 liter wasmiddel voor € 7,98. Als jij mij een winkel kan vertellen waar ik voor dat geld, zóveel wasmiddel kan halen, dan hoor ik het heel graag!

Dat was hem weer voor vandaag, bedankt voor het lezen!
XO Fem

Reacties

Populaire posts