How to: Stekken




Zoals beloofd op Instagram, hierbij de blog over het stekken van planten. De insta-famous varianten welteverstaan. Vandaag probeer ik zo goed en zo kwaad mogelijk uit te leggen hoe je een avocado boompje laat groeien uit een avocado-pit, hoe je jouw monstera kunt stekken in meerdere kleine monsteraatjes en hoe je je huis vol Chinese lantaarnplantjes kunt hangen. Lees en kijk je mee?

Okay let's go! Ik begin vandaag met ieder's grootste ergernis, het befaamde avocado boompje. Bij de één groeit ie de pot uit en de ander krijgt een beschimmeld glaasje ellende op de kast te staan. Persoonlijk gebruik ik de 'tandenstokers-methode', je drukt 3 tandenstokers een ienimini stukje in de avocado pit en hangt de pit op de stokjes in een glas water. Ik zet de pit tot net onder de tandenstokers in het water en zorg ook ten alle tijde dat het water zo hoog staat. Ook ververs ik 1 keer in de week het water, bij voorkeur met gekookt water dat afgekoeld is. Als alles goed gaat begint na een paar weken/maanden (Ja echt! Heb geduld!) de pit open te breken en komt er beetje bij beetje een klein worteltje uit de onderkant. Dit is het begin! Je hebt een baby gemaakt! Houdt de avocado pit nog altijd in diezelfde laag water. Na een tijdje zal ook aan de bovenkant een klein plantje beginnen te groeien, HOERA! Het beginnende avocado boompje kun je tot wel 15 cm hoogte in water laten groeien. Daarna zal hij wat meer stabiliteit nodig hebben, dus dan kan je hem over gaan potten. 


 
Dit is een recente foto van het boompje.

Hier stond het avocado boompje nog op het blauw-groenige kastje.
Zoals je ziet is hij niet gelukkig op deze plaats. Hoewel wij een heel licht interieur hebben,
heeft hij nóg meer licht nodig! Hij staat momenteel in de vensterbank, waar nooit direct zonlicht komt.
Daar doet hij het perfect! Licht is dus key voor deze plant!

Deze foto is gemaakt toen hij nét in de aarde stond.
Deze foto is van oktober 2018, zo snel kan het gaan!

Op deze foto (juli 2018) zie je meerdere dingen. O.a. 3 glaasjes water met een avocado-pit erin d.m.v. de tandenstoker methode, maar ook zie je het begin van mijn eigen gestekte strelizia. Hieronder lees je meer over het stekken van de strelizia.


Gefeliciteerd! Je eigen avocado boompje! Verwacht nu niet direct dat je dit weekend een salade met avocado kunt gaan eten, maar als je genoeg geduld hebt én het boompje elke week 1x een flinke klets water geeft, zou je over een paar jaar zomaar eens verrast kunnen worden!



Mijn monstera heb ik ook gestekt, namelijk door 2 bladen incl. een luchtwortel af te snijden van de plant. Een watte? Een luchtwortel. Dat zijn die bruine stokjes, die eruit zien als ratten staarten, die overal uit je plant beginnen te groeien. Deze jongens kunnen een behoorlijke lengte aannemen, maar wees gerust, je kunt ze gewoon afsnijden als het te lang wordt. Maar je kunt er ook dus mee stekken! Kijk goed waar je monstera een stuk kan missen, snij bijvoorbeeld niet altijd aan de linkerkant, maar probeer de plant een beetje in model te houden. Vervolgens kun je het afgesneden stuk in een glas/vaas water zetten. Zorg er voor dat de luchtwortel IN het water hangt en zet de stek op een licht plek neer. Als het goed is begint de wortel te groeien en na verloop van tijd, als de wortel lang genoeg gegroeid is, kan de monstera stek in de potgrond. Vanaf dat moment doe je hetzelfde als bovenstaand met de avocado boom. 1x in de week een flinke scheut water en houdt de plant op een lichte plaats. Planten groeien naar het licht toe, dus schroom niet om je plant zo nu en dan te draaien, zo zorg je ervoor dat hij mooi in model blijft.


 


De strelizia. Mijn strelizia is niet dat je zegt, moeders mooiste. Hij groeit scheef en staat stabiel door een stok in het midden van de pot. Maar er groeien wel prachtig grote bladeren uit! Ook had hij een kleine mini variant gecreëerd in zijn eigen pot. Deze heb ik simpelweg los gesneden met zoveel mogelijk wortels er nog aan en gewoon in een eigen potje geplaatst. Ook deze staat op een lichte plaats en groeit als kool! As we speak begint er álweer een nieuw blad te groeien. Grow baby, grow!


 
Deze foto is redelijk recent gemaakt. Inmiddels is er alweer 2,5 blad bij gekomen.

Ook de strelizia stond eerst op het blauw-groenige kastje en ook deze plant is hier niét gelukkig.
Licht licht licht!


Als laatste het Chinese lantaarnplantje. Het hangplantje met de hartvormige blaadjes. Deze hangplant staat erom bekend dat hij ontzettend snel groeit, binnen no time was mijn plantje 2,5 meter lang. Té lang. Ik knipte de onderste 50 cm af en plantte de uiteindjes in een potje met aarde. Als je dit goed vochtig houdt, creëren de uiteinden hun eigen worteltjes en begint het plantje weer met groeien. Perfect dus, op deze manier kan je de plantjes blijven snoeien en steeds een nieuw plantje laten groeien! Spread the plants! Dit heb ik overigens ook gedaan met mijn scindapsus hangplant. Ook gewoon afknippen en in de modder plaatsen. Werkt as een tiet!



Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt gehad! Voor vragen mag je altijd een reactie achter laten onder de blog of stuur me even een DM via instagram.

Bedankt voor het lezen en tot de volgende!

XO Fem






Reacties

Een reactie posten

Populaire posts