Kinderopvang of gastouder?

Voor veel parents-to-be zal dit als een herkenbaar dilemma klinken, gaan we voor een kinderopvang of toch voor gastouder? Om beide zit je niet verlegen. De gastouders schieten uit de grond in elk dorp zitten zeker 3 kinderopvang centra. Maar wat is nou de juiste keuze? Ik deel mijn ervaringen en inzichten met je in deze blog.

Voor ons gold bij deze keuze heel simpel; Wat voelt goed? En ik denk dat je daar als ouders zijnde ook echt vanuit moet gaan. Natuurlijk zijn er altijd bepaalde eisen en wensen, maar wij vonden het gevoel erg belangrijk. Je brengt je kind hier toch zeker 25 uur per week heen. 

1. "Mijn gastouder laat weten dat ze ziek is, wat nu?"
Dit vonden wij een van de belangrijkste punten. Waar ga je met je kind heen als de gastouder ziek blijkt s'morgens? Wij hebben voor een kinderopvang gekozen, grotendeels vanwege deze vraag. Daar hadden we simpelweg geen antwoord op! Ik wil ten alle tijden zeker weten dat ik Esmé s'morgens weg kan brengen zonder problemen. Nu ze bij een kinderopvang zit, is er altijd een leidster. Ook als haar eigen juf ziek is.


2. "Bij een gastouder went het kind aan één vast gezicht"
Hier ben ik het mee eens, want net als bij mama, heeft ze de hele week een en dezelfde persoon om zich heen. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor veel ouders een fijn gevoel is. Sommige mommy's geven zelfs aan dat de gastouder een tweede moeder is voor het kind. Dat is natuurlijk ontzettend waardevol! Persoonlijk ondervinden wij geen hinder van deze stelling. Esmé gaat 4 dagen in de week naar Kideo (opvang) toe en haar groep heeft in principe 2 vaste leidsters. Natuurlijk wisselt hier onderling wel een wat, maar omdat het een kleinschalige opvang is, kennen we iedereen ondertussen bij naam. 


3. "Bij een KO moet ik mijn kind al ver van te voren aanmelden."
 
Dit is ook absoluut waar. Ook bij onze kinderopvang is het druk. Op bepaalde momenten is een opvang gewoon vol. Daar is niks aan te doen en heeft alles te maken met het doorstromen van de kindjes naar de volgende groep. Je kunt ervan uit gaan dat je kind een jaar op de babygroep zit en in de maand van zijn 1e verjaardag gaat wennen op de dreumesgroep. Als dit goed gaat, stroomt hij door naar deze groep en hier blijft hij dan het 2e jaar. Als alles goed gaat stroomt het kind rondom zijn 2e verjaardag door naar de peuters. Je kan je voorstellen dat een kinderopvang hierdoor soms gewoon vast zit, als de doorstroom nog niet gebeurt is, is er simpelweg geen plek. Dit zal bij een gastouder minder snel van toepassing zijn, omdat daar geen doorstroom plaats vindt.


Persoonlijke ervaring:
Esmé zit nu dik een jaar bij Kideo en ik moet zeggen, niets dan lof. De leidsters zijn vrolijk, spontaan en gezellig en most important; Super met de kids. Er is een app die gelinkt is aan de tablets op de opvang. Hierop krijg je gedurende de dag foto's en/of updates over hoe het met je kind gaat. Ik vond dit vooral in de babytijd erg waardevol, dan ben je toch wat meer bezig met 'Hoe zou het met mijn kleine munchkin gaan op de opvang'. Aan het eind van de dag kunnen we dit allemaal terug lezen in een persoonlijk dagverslag. 


Kideo is een groene kinderopvang. Dit betekent dat ik er niet van uit hoef te gaan dat Esmé tijdens de lunch een wit broodje met chocopasta weg werkt, maar eerder rode bieten wraps met zuivelspread en komkommer. (For real!) Ze eet daar gezonder als thuis, hehe. Zo krijgt ze s'middags tijdens het fruit-moment een smoothie of dadels. Kleine fitgirl. 

Als je in het Noorden van Nederland woont, beveel ik je absoluut deze kinderopvang aan. Kideo heeft vestigingen in Drachten, Groningen en Assen. Deze vestigingen zijn ingericht met een huiselijk sfeer waardoor ieder kind zich er thuis gaat voelen. Promise. Oh en ik heb toch het idee dat ik dit nog toe moet voegen, de kids mogen hier spelen van die veel te instagram-verantwoorde Veloretti fietsjes! Epiiiiiic








XOXO
Fem

Reacties

Populaire posts