Hoe maak ik een mooie flatlay?

Dit blijft toch een onderwerp op social media, hoe maak ik nou een mooie flatlay? 




Voor de iets minder technische mensen onder ons, een flatlay is een foto gemaakt van bovenaf (meestal). Op de foto staan spullen in een categorie. Bijvoorbeeld een bepaalde kleur, seizoen, voedsel, favoriete spullen etc. De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar hoe begin je nou met het maken van zo'n foto?

Ik begin altijd met het bedenken wat ik op de foto wil zetten. Bij onderstaand voorbeeld begon de gedachtegang bij het ByHinke portemonneetje. Die vind ik zo leuk en wilde ik graag weer eens leuk op de foto te zetten. Het beursje is okergeel met een gestippelde dierenprint. Ik kon dus een aantal dingen doen.

- Een flatlay met als thema Dierenprint
- Een flatlay van tasjes/beursjes of favoriete musthaves

- Een flatlay van gele items

Ik koos voor gele items, waar ik opvallend genoeg veel van in huis bleek te hebben, een aantal items haalden de selectie niet eens! (Hoarder, i know)

Vervolgens begin je met verzamelen van spulletjes in je gekozen thema. Ik speurde mijn huis af naar gele items, maar ook hout combineerde ik in deze flatlay en een aantal kleine details in het groen. Voor de foto maakte ik gebruik van een wit foambord dat ik in huis heb voor product fotografie. Maar je kunt van alles gebruiken als achtergrond. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de lakens op je bed, een mooie sjaal of zelfs gewoon je laminaatvloer. 

Dan is het een kwestie van een compositie maken. Begin met lange of grote voorwerpen. In mijn geval begon ik met de tulp aan de zijkant, vervolgens het houten plankje, omdat ik hier weer een klein item op kon leggen. Zo begin je langzaamaan het plaatje 'op te bouwen'. Bekijk het hele tafereeltje telkens opnieuw van een afstandje. Zo kan je goed inschatten waar nog wat lege ruimte opgevuld moet worden of juist wat meer afstand gecreëerd moet worden. 



Als je uiteindelijk tevreden bent met je compositie, is het een kwestie van foto's maken. Ik raak je aan om nooit maar één foto te maken, zelden ben je na 1 poging tevreden. Let goed op dat alle items op de foto scherp zijn, er geen harde schaduwen naast items te zien zijn (werk hierom altijd vlakbij een raam en niet in direct zonlicht) en of je al met al gewoon tevreden bent met de foto. Je hoeft tijdens het maken van de foto nog geen rekening te houden met eventuele uitstekende randen zoals je ziet op het bovenste voorbeeld. Deze gaan we nog wegwerken.

En dan remains de nabewerking, mijn lievelings deel! Hier gaan we de items echt uit de foto laten springen. Ik bewerk mijn foto's met Adobe Lightroom (de gratis app voor android) en met snapseed. Dit zijn mijn absolute aanraders op het gebied van mobiele foto bewerking. Ik begin met het afsnijden van de foto, zodat er geen vloerdelen of voeten meer zichtbaar zijn. Nu begin je het resultaat al te zien! Maar we kunnen de foto nog wat meer póp geven. Ik maak mijn foto's altijd lichter, het witter maak ik wat meer wit en de scherpte pas ik een beetje aan. In snapseed gebruik ik de 'selectie-tool' om alle kleuren wat meer verzadiging te geven. Op deze manier gaat de foto er veel levendiger uit zien.




Als het goed is, is je flatlay nu klaar! Ik ben heel erg benieuwd of je deze tips uit gaat proberen. Maak jij wel eens flatlays? Ik vind het super leuk om jullie creaties te zien. Tag me in je flatlays op instagram met @bij_fem

Bedankt voor het lezen!

XOXO
Fem

Reacties

Populaire posts