Foto bewerking

Ik zal nooit zeggen dat ál mijn foto's bewerkt zijn, maar wel bíjna al mijn foto's zijn bewerkt. Ik fotografeer nu 1 keer niet graag met hoge ISO waarden, waardoor mijn gezellige kiekjes vaak wel iets donkerder uit vallen. Daarentegen houdt ik wel van lichte foto's! Dus in dit blog verwelkomen we Photoshop en mijn favoriete foto bewerking apps.

Gelukkig mag ik mezelf een trotse eigenaar noemen van Adobe Photoshop, want dit is verreweg één van mijn favoriete programma's om foto's mee te bewerken. De eindeloze mogelijkheden, ik kan er dagenlang zoet mee zijn. Maar als foto's even snel een fijn filtertje nodig hebben, ik er niet uit kom met Photoshop (best wel moeilijk hoor!) of welke andere reden dan ook, gebruik ik de volgende apps.

Snapseed
Ik ben al sinds jaar en dag een groot Snapseed-Fan. Wat een heerlijk simpel, uitgebreid en goedkoop programma. Ten eerste snapt iedere idioot hoe dit programma werkt. Elke knop spreekt voor zich en werkt makkelijk via smartphones. Hieronder zie je een bewerkt voorbeeld in Voor en Na.



Dit is de onbewerkte foto.



Dit is de bewerkte variant. Het grootste verschil is natuurlijk het formaat, de foto is bijgeknipt tot een compacter formaat. Vervolgens gebruik ik de standaard knop Afstellen. Hiermee maak ik de foto iets lichter, het contrast wat groter, de sfeer iets killer. De functie Selectief zorgt ervoor dat ik de truien (het onderwerp van deze foto) extra contrast kan geven, waardoor deze nog iets meer naar voren komen. Meestal geef ik met deze functie Esmé haar gezichtje ook iets meer kleur, omdat ze altijd erg bleek is vergeleken bij de rest. Soms gebruik ik de knop Penseel om de achtergrond iets op te lichten en de functie Egaliseren zorgt ervoor dat ik onzuiverheden op de foto kan weg moffelen, zoals bijvoorbeeld puistjes, snottebellen, kwijlslierten en stopcontacten.

VSCO Cam
Dan is daar VSCO, mijn andere grote liefde. Deze app is lang zo uitgebreid niet als Snapseed, je kunt hier ook zeker mee bijsnijden, afstellen en roteren, maar het egaliseren is bijvoorbeeld geen optie met VSCO cam. Deze bewerkings- app is vooral beroemd om haar eindeloze filters, en wat voor. Wat een plaatjes! Kijk snel mee.

Dit is wederom dezelfde foto, maar dan nógmaals bewerkt. Over deze foto is overduidelijk een filter gegooid, een filter met een blauwe tint in dit geval. Natuurlijk kun je je foto's ook bewerken zónder filter. In VSCO maak ik voornamelijk gebruik van de filters, maar ook van het knopje Aanpassen, hiermee kun je heel gemakkelijk het perspectief van je foto wijzigen. Bijvoorbeeld een kastje rechter neer zetten, als je er tijdens het maken van de foto, iets wat scheef voor stond. Ideaal. Tevens gebruik ik veel het knopje Witbalans, standaard hebben al mijn 'voornamelijk-wit-in-deze-foto'-foto's, namelijk +3 roze tint erin verwerkt zitten. Ook is de functie Scherpstellen hier ideaal, dit doet de app heel subtiel en geeft vaak net even dat beetje extra, vooral als de foto voor social media bedoeld is.

Photoshop
En last but not least natuurlijk Photoshop, the one and only. Dit programma is ZO uitgebreid, dat ik soms van ellende bovenstaande apps gebruik, omdat ik er gewoon niet uit kom. Jaren geleden heeft iemand mij de basics van PS geleerd en sindsdien heb ik mezelf eigenlijk alles aangeleerd (De wondere wereld van Youtube tutorials). You know the drill, voorbeelden staan hieronder!


Onbewerkt


Bewerkt.

Niet alle foto's zijn overduidelijk bewerkt. Dit onderste exemplaar is daar een goed voorbeeld van. Deze foto was al licht en scherp van zichzelf, hier hoefde dus naar mijn mening weinig aan te gebeuren. De foto is een beetje bijgedraaid, de klok linksboven is weggewerkt, al het wit is iets helderder en witter gemaakt, de plant iets groener, mijn gezicht iets lichter en Esmé haar gezichtje heeft iets meer kleur gekregen.

En that's it. Meer heb ik niet aan deze foto gedaan. Dat klinkt misschien als een hele waslijst, maar dat valt qua handelingen allemaal echt reuze mee! 

Ik hoop dat je het leuk vond om deze blog te lezen, er eventueel wat tips en ideeën uit hebt gehaald. Persoonlijk vind ik het belangrijk om te delen dat het niet erg is om je foto's te bewerken. Want waarom wel? De programma's zijn er toch voor? Voor mij is bijvoorbeeld de Glamour-Functie op smartphones en camera's een echte No-Go, en zo heeft ieder zijn eigen smaak.

Tot de volgende!
X Fem

Geniet hieronder nog even mee van de Awkward Making Off. LOL



Reacties

Populaire posts